mortenaasheim

Livet, politikk og sånt...

onsdag, juli 01, 2009
Stopp galskapen!

Ap vil ha flere fotobokser. Dessverre er det slik at man kan dø i trafikken. Man kan dø i 80Km/t, man kan dø i 70Km/t. Folk dør på lite trafikkerte landeveier som det aldri kommer til og bli fotobokser. Vi har nå satt og en mengde fotobokser gjennom mange år. Alikevel dør folk!

Det vi trenger er bedre veier og sikrere biler. Fotobokser skaper et uromoment. Jeg tror ingen føler seg sikrere av og kjøre på en vei med fotoboks. At noen er umerksom eller gjør en feil, og treffer en annen bil kan man aldri sikre seg mot. Kappkjøring er heller noe man ikke kan sikre seg mot. Man må utdanne folk og lære dem forskjellen på rett og galt.

Bedre veier og billigere biler vil ha mange positive effekter på samfunnet. Utrolig mye er lagt opp til at mennesker og gods må flytte seg fra A - B. Og ha gode veier og kjøre på er da alfa omega. Jeg har mang en gang tenkt på den utrolige jobben alle yrkessjafører i Norge gjør. Dere fortjener all ære for og kjøre rundt på de, unnskyld utrykket, søpleveiene vi har i Norge. At dere ikke legger ned arbeidet og streiker skjønner ikke jeg.

Arbeiderpartiet kommer ikke til og hjelpe med den jobben som trengs i Norge. En ny Rød/Grønn regjering vil heller ikke hjelpe til. Det eneste de hjelper til med er et stadig større offentlig kaos som stadig binder opp mer av samfunnets ressurser. Frp høres kanskje ikke ut som løsningen for mange, men jeg ser snart ingen utvei. Vi trenger et motstykke til en stat som stadig vil umyndiggjøre oss. Vi trenger en stat som behandler oss som voksne mennesker som er istand til og gjøre egne valg.

Dette har ingenting med ubarmhjertighet og gjøre. Det har med frihet og gjøre. Med Ap har vokste vi opp i et samfunn med hvor Skateboard var forbudt, parabolantenne var fobudt, og sensur var gjeldene. Nå er prostitusjon blitt forbudt, utesteder skal stenge når staten mener det er best. De vil gjøre det forbudt og sykle uten hjelm, blasfemi skulle bli forbudt, svartebørs billettsalg er forbudt, politisk reklame på TV er forbudt. Vi kan fortsette i evigheter.

mandag, september 15, 2008
"Ingen akutt fare for isfritt Arktis", skriver Aftenposten, søndag 14. september. Dette kan ikke VG være med på, og sender ut en artikkel, "Tynnere is enn noen gang i Arktis ". Hvem skal vi da tro på?

Vel uansett virker artikkelen i Aftenposten litt mer nyansert, og kommer med en argumenter om vind etc. Vi har et meget komplisert univers, og vi har hatt istider og grønne perioder før. Klimaet forandrer seg.

Uansett så mente klimaforskerne i juli det var "Mer is i Arktis enn normalt". Hmm...

Etiketter: , , ,

tirsdag, oktober 11, 2005
Da er valget for lengt over, og det er vel på tide og oppsummere litt av hva vi kan vente oss..

Vi kan jo begynne med vise litt fra det alternative statsbudsjettet til SV fra 2004. En enslig mor med tre barn skal få 18 589 kroner skattefritt i måneden. I tillegg skal familien få dekket alle utgifter til bolig og strøm! Dette tilsvarer en årsinntekt på rundt 520.000 kr. Ikke værst ;) Dagsavisen skrev en artikkel om dette. Artikkelen er nå fjernet, men pga fantastiske google er den fremdeles søkbar. Du finner den her!
Nå har de moderert seg litt. Nå klarer de seg med 300.000 i året. Les artikkelen i iMarkedet. Fremdeles høyere enn hva mange tjener. Tidligere stortingsrep for SV Paul Chaffey sa dette før valget i 2001. Det er enda godt noen snur i tide.

Nå kan man lese i Aftenposten at SV ikke får igjennom så mange av sine saker i forhandlingene som de skulle ønske. Men alikevel går ryktene mot at Kristin blir finansminister...

Måtte bare ta med denne. Denne gir et så fint bilde av sosialisme i praksis..

Ti kamerater spiste middag sammen på restaurant hver dag. Regningen kom alltid på 1000 kroner totalt. Siden det var stor forskjell i inntekt og formue hos de ti, ble de enige om å dele regningen på samme måte som skattesystemet. De fire fattigste slapp å betale. Den femte betalte 10 kroner, den sjette 30 kroner, den syvende 70 kroner, den åttende 120 kroner, den niende 180 kroner - og den tiende og rikeste skulle betale 590 kroner.
Alle var fornøyde med ordningen, inntil restauranteieren en dag tilbød dem rabatt. De var stedets beste kunder, så han tilbød et avslag på 200 kroner per middag. Fortsatt ville gruppen dele regningen etter skattemodellen, så de fire fattigste skulle ikke betale. Spørsmålet var hva som skulle skje med de seks andre; hvordan skulle rabatten fordeles?
200 kroner delt på seks ble 33,33 kroner i avslag. Det betydde at person fem og seks ville få betalt for å spise, og det var klart urimelig. Restauranteieren foreslo å redusere regningen omlag likt for alle, og ville utarbeide et forslag: Det innebar at den femte også fikk spise gratis, den sjette skulle betale 20 kroner, den syvende 50 kroner, den åttende 90 kroner, den niende 120 kroner, mens den rikeste fikk redusert regningen fra 590 til 520 kroner.
Alle fikk lavere pris og ingen kom dårligere ut enn før. Utenfor restauranten begynte de imidlertid å sammenligne hva de hadde spart... Jeg sparte bare en tier, mens han sparte 70 kroner, sa sjettemann og pekte på den rike tiendemann. Akkurat, sa femtemann, som også fikk ti kroner i avslag. Han er rik, men fikk likevel syv ganger så mye som meg! Hvorfor skal de rike alltid få mest, ropte den syvende, som fikk 20 kroner i rabatt. Og vi fikk jo ingenting, ropte de fire fattigste i kor. Dette systemet utnytter de fattigste!
Stemningen ble raskt så hatsk at de ni banket opp tiendemann. Neste kveld kom han ikke på middagen, så de spiste uten ham. Da regningen kom oppdaget de noe enda viktigere. Det manglet 520 kroner…

onsdag, september 07, 2005
Stoltenberg 1-regjeringa, sitert av RU-leder Bjørnar Moxnes:

  • Stoltenberg 1 sendte Statoil på børs.
  • Stoltenberg 1 innførte markedsliberale reformer i kjernen av velferdsstaten - helsevesenet.
  • Stoltenberg 1 satte ned pensjonskommisjonen - MED et klart mandat om innsparinger.
  • Stoltenberg 1 satte ned Arbeidslivslovutvalget - MED et klart mandat om liberalisering av lovverket.

Dette arbeidet viderefører den sittende regjering, mens AP klager ;) Kanskje fordi de ikke får være med?

Hakk i plata

Jens Stoltenberg har gjort en utrolig god jobb under denne valgkampen. Han har konsekvent sagt det samme under hver debatt. "Høyre - Skattelette til de rike". Hakk i plata! Det virker som denne billige retorikken fungerer. Stoltenberg er i en rekke måliger kommet ut som den mest troverdige partileder i valgkampen. I tillegg til dette, hver gang han får ordet, nevner han Stein Erik Hagen og Høyres store skatteletter til denne mannen. Dette for å vekke misunnelsen i folk. Hvorfor nevner han f.eks ikke Kjell Inge Røkke? Stein Erik Hagen virker vel for mange nordmenn litt pompøs og kanskje arrogant, mens dermed Kjell Inge Røkke har nok større respekt hos det norske folk. Dette er ren taktikk. For å vekke misunnelse. Og ved å komme med de samme utsagnene gang på gang, husker folk dette. Og det fremmer kanskje troverdighet hos en del av oss.

Regjeringen har gitt skattelettelser, også til de rike. De fjernet skatt på aksjeutbytte slik at det lettere kunne reinvesteres i virksomhet. Nå er det vedtatt skatt på aksjeutbytte til privat blir gjeninnført.


Misunnelse er ikke bra. Det er dessverre en følelse sosialister ofte spiller på for å skape sympati for deres politikk. Jeg foretrekker å tenke at det er bra noen har suksess. Suksess kan koste. Veldig ofte ligger det hardt arbeid bak. Faktum er vel at vi trenger slike mennesker som Stein Erik Hagen, som har kapital, og invisterer de i Norge. Selvom vi noen ganger skulle ønske vi hadde en liten del av hans kake, får vi ingenting mer av å være missunelige. Vi får heller ingenting mer av å stemme sosialistisk. Da får vi kun garantert nye skatter og avgiter. Det vi kan få mer av er å stemme på et parti som fremmer vekst i samfunnet, og som gjør det lettere for deg og meg å skape noe. Det har vi allerede sett i de siste fire årene. Det har blitt skapt 28000 nye bedrifter her i landet. Dette er allerede i ferd med å gi resultater og økte skatteinntekter til Norge. = Mer til deg og meg!

Det er så mye som opprører meg. Ja, jeg vet vi har det bra her i landet..

Stoltenberg sier dette blir et ideologisk valg. Ja, det er riktig. Vi er nå endelig på vei i en annen retning her i landet. En retning noen ikke liker.. De vil ha makten tilbake. Og de tar nye veier. De går til venstre. Langt til venstre!

SV har et meget bra slogan: Ulike mennesker, like muligheter. Ja, så langt er vi enig. Alle bør ha like muligheter i et rikt land som Norge. Men hva hvis den mulighetene SV legger til rette ikke passer for meg? At vi er ulike mennesker betyr jo nettopp at vi ofte trenger ulike tilpasninger.

Hva er sosialister redd for? SV vil at staten skal eie alt. Og fordelen er? Hva gjorde folk før sosialismen? Jo, de byttet varer og tjenester. Slik oppstod samfunn. Slik oppstod stat, som ville ha sin del av kaken. Hva skjer når staten eier alt? Se til øst. Der finner vi svar... SV vil kjøpe tilbake store norske selskaper som Telenor etc. Norske bedrifter har behov for eiere som tilfører. Komptanse, økonomi, nye markeder. Nettopp dette har Telenor klart. Uten statens hjelp. Hva er da poenget med å kjøpe tilbake?

SV vil og kjøpe seg inn i finansmarkedet. De er redd for store aktører får for mye makt. Jeg personlig er redd for en stat med for mye makt. Jeg mener det er mye bedre for felleskapet (som sosialistene så ofte referer til) at staten utøver sin makt med loven i hånd og har den nødvendige kontrollen over sådan. I åpenhet.

Vi trenger en mindre stat. Mer effektiv stat. En stat som er i takt med hastigheten til resten av samfunnet. En stat som tør å innrømme feil. En åpen stat. Et samfunn som gir individet mer frihet! Frihet under ansvar.

En rød regjering blir for meg et gufs fra fortiden. Ja, det blir et ideologisk valg..