Det er så mye som opprører meg. Ja, jeg vet vi har det bra her i landet..Stoltenberg sier dette blir et ideologisk valg. Ja, det er riktig. Vi er nå endelig på vei i en annen retning her i landet. En retning noen ikke liker.. De vil ha makten tilbake. Og de tar nye veier. De går til venstre. Langt til venstre!
SV har et meget bra slogan: Ulike mennesker, like muligheter. Ja, så langt er vi enig. Alle bør ha like muligheter i et rikt land som Norge. Men hva hvis den mulighetene SV legger til rette ikke passer for meg? At vi er ulike mennesker betyr jo nettopp at vi ofte trenger ulike tilpasninger.
Hva er sosialister redd for? SV vil at staten skal eie alt. Og fordelen er? Hva gjorde folk før sosialismen? Jo, de byttet varer og tjenester. Slik oppstod samfunn. Slik oppstod stat, som ville ha sin del av kaken. Hva skjer når staten eier alt? Se til øst. Der finner vi svar... SV vil kjøpe tilbake store norske selskaper som Telenor etc. Norske bedrifter har behov for eiere som tilfører. Komptanse, økonomi, nye markeder. Nettopp dette har Telenor klart. Uten statens hjelp. Hva er da poenget med å kjøpe tilbake?
SV vil og kjøpe seg inn i finansmarkedet. De er redd for store aktører får for mye makt. Jeg personlig er redd for en stat med for mye makt. Jeg mener det er mye bedre for felleskapet (som sosialistene så ofte referer til) at staten utøver sin makt med loven i hånd og har den nødvendige kontrollen over sådan. I åpenhet.
Vi trenger en mindre stat. Mer effektiv stat. En stat som er i takt med hastigheten til resten av samfunnet. En stat som tør å innrømme feil. En åpen stat. Et samfunn som gir individet mer frihet! Frihet under ansvar.
En rød regjering blir for meg et gufs fra fortiden. Ja, det blir et ideologisk valg..