mortenaasheim

Livet, politikk og sånt...

onsdag, september 07, 2005
Stoltenberg 1-regjeringa, sitert av RU-leder Bjørnar Moxnes:

  • Stoltenberg 1 sendte Statoil på børs.
  • Stoltenberg 1 innførte markedsliberale reformer i kjernen av velferdsstaten - helsevesenet.
  • Stoltenberg 1 satte ned pensjonskommisjonen - MED et klart mandat om innsparinger.
  • Stoltenberg 1 satte ned Arbeidslivslovutvalget - MED et klart mandat om liberalisering av lovverket.

Dette arbeidet viderefører den sittende regjering, mens AP klager ;) Kanskje fordi de ikke får være med?

Hakk i plata

Jens Stoltenberg har gjort en utrolig god jobb under denne valgkampen. Han har konsekvent sagt det samme under hver debatt. "Høyre - Skattelette til de rike". Hakk i plata! Det virker som denne billige retorikken fungerer. Stoltenberg er i en rekke måliger kommet ut som den mest troverdige partileder i valgkampen. I tillegg til dette, hver gang han får ordet, nevner han Stein Erik Hagen og Høyres store skatteletter til denne mannen. Dette for å vekke misunnelsen i folk. Hvorfor nevner han f.eks ikke Kjell Inge Røkke? Stein Erik Hagen virker vel for mange nordmenn litt pompøs og kanskje arrogant, mens dermed Kjell Inge Røkke har nok større respekt hos det norske folk. Dette er ren taktikk. For å vekke misunnelse. Og ved å komme med de samme utsagnene gang på gang, husker folk dette. Og det fremmer kanskje troverdighet hos en del av oss.

Regjeringen har gitt skattelettelser, også til de rike. De fjernet skatt på aksjeutbytte slik at det lettere kunne reinvesteres i virksomhet. Nå er det vedtatt skatt på aksjeutbytte til privat blir gjeninnført.


Misunnelse er ikke bra. Det er dessverre en følelse sosialister ofte spiller på for å skape sympati for deres politikk. Jeg foretrekker å tenke at det er bra noen har suksess. Suksess kan koste. Veldig ofte ligger det hardt arbeid bak. Faktum er vel at vi trenger slike mennesker som Stein Erik Hagen, som har kapital, og invisterer de i Norge. Selvom vi noen ganger skulle ønske vi hadde en liten del av hans kake, får vi ingenting mer av å være missunelige. Vi får heller ingenting mer av å stemme sosialistisk. Da får vi kun garantert nye skatter og avgiter. Det vi kan få mer av er å stemme på et parti som fremmer vekst i samfunnet, og som gjør det lettere for deg og meg å skape noe. Det har vi allerede sett i de siste fire årene. Det har blitt skapt 28000 nye bedrifter her i landet. Dette er allerede i ferd med å gi resultater og økte skatteinntekter til Norge. = Mer til deg og meg!

Det er så mye som opprører meg. Ja, jeg vet vi har det bra her i landet..

Stoltenberg sier dette blir et ideologisk valg. Ja, det er riktig. Vi er nå endelig på vei i en annen retning her i landet. En retning noen ikke liker.. De vil ha makten tilbake. Og de tar nye veier. De går til venstre. Langt til venstre!

SV har et meget bra slogan: Ulike mennesker, like muligheter. Ja, så langt er vi enig. Alle bør ha like muligheter i et rikt land som Norge. Men hva hvis den mulighetene SV legger til rette ikke passer for meg? At vi er ulike mennesker betyr jo nettopp at vi ofte trenger ulike tilpasninger.

Hva er sosialister redd for? SV vil at staten skal eie alt. Og fordelen er? Hva gjorde folk før sosialismen? Jo, de byttet varer og tjenester. Slik oppstod samfunn. Slik oppstod stat, som ville ha sin del av kaken. Hva skjer når staten eier alt? Se til øst. Der finner vi svar... SV vil kjøpe tilbake store norske selskaper som Telenor etc. Norske bedrifter har behov for eiere som tilfører. Komptanse, økonomi, nye markeder. Nettopp dette har Telenor klart. Uten statens hjelp. Hva er da poenget med å kjøpe tilbake?

SV vil og kjøpe seg inn i finansmarkedet. De er redd for store aktører får for mye makt. Jeg personlig er redd for en stat med for mye makt. Jeg mener det er mye bedre for felleskapet (som sosialistene så ofte referer til) at staten utøver sin makt med loven i hånd og har den nødvendige kontrollen over sådan. I åpenhet.

Vi trenger en mindre stat. Mer effektiv stat. En stat som er i takt med hastigheten til resten av samfunnet. En stat som tør å innrømme feil. En åpen stat. Et samfunn som gir individet mer frihet! Frihet under ansvar.

En rød regjering blir for meg et gufs fra fortiden. Ja, det blir et ideologisk valg..